کد مطلب:29844 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:98

کمال ایمان و عمل












5983. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:ای ابو الحسن! تو برای امّت من به سان [ سوره] «قل هو اللَّه أحد» هستی.

[ همان طور كه] هر كس این [ سوره] را یك بار بخواند، یك سوم قرآن را خوانده و هر كس آن را دو بار بخواند، دو سوم قرآن را خوانده و هر كس آن را سه بار بخواند، [ تمام] قرآن را خوانده است. هر كس با زبان به تو ارادت بورزد، یك سوم ایمانش كامل شده است و هر كس ارادت زبانی و قلبی به تو بورزد، دو سوم دینش كامل شده است و هر كس با زبان و قلبش به تو عشق بورزد و به یاری تو نیز برخیزد، ایمانش به كمال رسیده است.

ای علی! قسم به كسی كه مرا به حق فرستاد، چنانچه زمینیانْ تو را دوست بدارند، بدان سان كه آسمانیان به تو مهر می ورزند، هیچ كس به آتشِ دوزخْ گرفتار نمی آید.[1].

5984. پیامبر خداصلی الله علیه وآله - خطاب به علی علیه السلام -:به درستی كه تو مانند [ سوره] «قل هو اللَّه أحد» هستی كه هر كس آن را یك بار بخواند، گویی یك سوم قرآن را خوانده است و هر كس آن را دو بار بخواند، گویی دو سوم قرآن را خوانده است و هر كس آن را سه بار بخواند، گویی قرآن را ختم كرده است.

پس، هر كس تو را در قلبْ دوست بدارد، برابر یك سوم ثواب اَعمال بندگان را نصیب برده است و هر كس تو را در قلبْ دوست بدارد و با زبان به یاری تو برخیزد، برابر دو سوم ثواب اعمال بندگان را نصیب برده است و هر كس تو را در قلبْ دوست بدارد و با زبان و عملْ یاری بدهد، برابر همه پاداش اعمال بندگان را كسب كرده است.[2].

5985. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:هر كس علی را در قلبْ دوست بدارد، خداوند در روز قیامت، برابر یك سوم ثواب اعمال این امّت را به او ارزانی می دارد و هر كس كه علی را در قلبْ دوست بدارد و این دوست داشتن را بر زبانْ آشكار سازد و به یاری او [ نیز] برخیزد، خداوند در روز قیامت، برابر تمام ثواب این امّت را به او ارزانی می دارد.[3].

5986. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:برای امّتم از مهرورزی به علی همان انتظار را دارم كه از گفتن «لا إله إلّا اللَّه» انتظار دارم.[4].









    1. معانی الأخبار:1/235، الأمالی، صدوق:54/86، روضة الواعظین:308.
    2. المحاسن:473/251/1، تأویل الآیات الظاهرة:2/861/2، الفضائل، ابن شادان:96.
    3. شرح الأخبار:1308/445/3، تأویل الآیات الظاهرة:3/861/2 و 4.
    4. بشارة المصطفی:145.